IKEA is de koning in retailinspiratie
- Het alledaagse leven een beetje mooier maken
IKEA richt zich niet alleen op transactie, maar heeft zich als doel gesteld het alledaagse leven een beetje mooier te maken, en dat voor iedereen. Zo denkt IKEA continu na over hoe complete oplossingen kunnen worden geboden. Dat resulteert in complete smart home-oplossingen, workshops over het repareren en opkrikken van oud meubilair en een collectie om je huis yoga-proof te maken. Niet direct de dingen waar je aan denkt bij een meubelverkoper.
- Een functionele basis om emotioneel het verschil te maken
Om als retailer echt impact te kunnen hebben op het leven van klanten moet de functionele basis op orde zijn. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat wat een retailer aanbiedt altijd goed is. IKEA heeft dat goed begrepen. De Zweedse meubelgigant blijft constant innoveren op de functionele aspecten van de retailformule. IKEA maakt het verschil door emotie toe te voegen aan de klantreis. Zo weet de retailer van een bezoek aan de winkel een dagje uit te maken. Zodra je de draaideuren door bent, kom je terecht in ‘IKEA-land’. De kinderen vermaken zich in Småland, het hele gezin geniet van een voordelig ontbijtje. Interieuradvies en mooie, betaalbare inrichtingen zijn binnen handbereik. Een plek waar je lang kunt verblijven en de tijd letterlijk stilstaat, want in IKEA-land geeft geen enkele van de tientallen klokken die er verkocht worden, het juiste tijdstip aan.
- Innovatie als aanjager van inspiratie
IKEA krijgt van consumenten veruit de hoogste score als het gaat om identiteit. Innovatie en de ‘key values’ spelen hierin een grote rol. Met in het achterhoofd de woorden die in 1973 werden uitgesproken door oprichter Ingvar Kamprad, ‘Het meeste moet nog gedaan worden’, is IKEA nog elke dag bezig om nieuwe oplossingen te bedenken die inspelen op wat de consument vandaag de dag wil. Zo zijn er naast de grote blauwe dozen langs de snelweg, kleine stadswinkels geopend die beter inspelen op wat stadsbewoners willen. Deze citystores zijn gefocust op het bieden van service. IKEA innoveert daarnaast door anders te kijken naar het verdienmodel. Zo kun je in Amsterdam complete meubelpakketten huren waarbij je per maand betaalt en kun je in plaats van een nieuwe bank aan te schaffen ook kiezen voor een reparatieservice. Het IKEA-merk is inmiddels zo sterk dat het verder kan kijken dan alleen meubels verkopen.
- Een continue ontdekkingsreis
De eerste IKEA in Nederland vestigde zich in het najaar van 1978 in Sliedrecht. Vandaag heeft bijna elke Nederlander wel iets van IKEA in zijn of haar huis staan. Het is de Zweedse retailer gelukt om de harten van de Nederlandse consument te veroveren. Hen te inspireren. En hoewel het verhaal van IKEA leest als een roman werkt de retailer elke dag hard om steeds antwoord te kunnen blijven geven op de snel veranderende behoeften van de consument. Het heeft een extern innovatielab dat onderzoek doet naar hoe wij in de toekomst wonen, diverse samenwerkingen met onder andere Adidas en Lego en talloze productinnovaties zijn bij IKEA aan de orde van de dag. De meest inspirerende retailer van Nederland is op een continue ontdekkingsreis naar de wereld van morgen, en wie weet wat dat nog gaat brengen.
De Duitse woonwebwinkel WestwingNow gaat consumenten adviseren in het inrichten van hun woonruimte.
De Rocket Internet-dochter test daarmee in thuisland Duitsland. Voor 25 euro per ruimte krijgen zij advies van een interieur-expert over de wijze waarop zij het beste hun woning in kunnen richten. Het concept werkt als volgt: voordat de klant het advies ontvangt, dienen ze eerst een beschrijving van hun woonproject en voorkeuren op te geven. De ontwerper van WestwingNow maakt vervolgens een 3d-concept met productsuggesties.
Nederland
De service omvat alleen een interieurvoorstel, De consument moet de desbetreffende artikelen nog wel op de juiste wijze neerzetten. De proef is vooralsnog alleen in Duitsland beschikbaar. Of en wanneer dit ook naar Nederland komt, is nog niet bekend. WestwingNow is sinds begin dit jaar in Nederland beschikbaar. De woonwebwinkel levert een vaste collectie aan meubels en accessoires vanuit een eigen distributiecentrum in Berlijn.
’s Werelds bekendste meubelmerk, Natuzzi, ontwerpt meubelen en accessoires voor jouw woon-, eet-, en slaapkamer, volledig vervaardigd in Italië. Door het combineren van design, functionaliteit, materialen en kleuren zorgt Natuzzi voor harmonie bij jou thuis. En wie wil dat nu niet? Bezoek onze winkel in Denderhoutem en ervaar het zitcomfort van de zetels en salons van Natuzzi.
In onze showroom hebben wij verschillende trapconstructies staan, zodat u goed kunt zien hoe de trap eruit komt te zien in uw woning.
Denkt u hierbij aan strak design, hout gecombineerd met een glazen of metalen leuning, of eerder een volledige houten trap voor een landelijke of klassieke stijl, alle mogelijkheden zijn in onze showroom te bezichtigen.
Breng ons een bezoek, je kan alle trappen uittesten alsof het de uwe zou zijn.
Sleutel op de deur te bouwen is zeer populair in Vlaanderen? Heb je interesse hierin dan kan Architect Gruwez u van dienst zijn.